El Model de Negoci SCOPE és una eina per treballar models de negoci amb agilitat i eficàcia. Tant si estàs arrencant un projecte emprenedor com si estàs dirigint una empresa, t’ajuda a explorar, analitzar i desenvolupar millor les oportunitats.
Es tracta d’una plantilla de model de negoci i un ecosistema de recursos (plantilla tipus “powerpoint”, casos, fitxes de suport, guia d’entrenament, etc). Amb l’SCOPE pots representar el model de negoci del teu projecte o empresa, i a partir d’aquí utilitzar-lo per múltiples aplicacions per impulsar els teus reptes.
Els principals elements diferencials de l’SCOPE són que és més complert (t’aporta més informació) i al mateix temps és més intuïtiu (clar d’interpretar). També té altres elements diferencials que t’explico més avall.
Col·lectius
El Model de Negoci SCOPE l’utlitzen 3 col·lectius diferents per guanyar eficiència i eficàcia en els seus reptes:
- Emprenedoria
- Organitzacions i empreses
- Catalitzadors: formadors, consultors, tècnics de promoció econòmica, mentors, inversors, etc
Els fonaments per treballar amb l’SCOPE són els mateixos per a qualsevol d’aquests 3 col·lectius. La diferència és en l’ús que en fa cada un d’aquests col·lectius a l’hora d’aplicar-ho als seus reptes concretes.
Tot i que l’origen del concepte de model de negoci prové del món empresarial i amb ànim de lucre, l’SCOPE es pot utilitzar tant en aquest context original on la prioritat és el negoci (freelance, start-up, comerç, PIME, gran empresa, etc) com també en el context de l’impacte social (empresa social, cooperativa, ONG, etc).
Beneficis
Treballar amb el Model de Negoci SCOPE t’aportarà múltiples beneficis pels teus reptes: uns beneficis comuns a qualsevol col·lectiu, i altres beneficis específics segons el col·lectiu. Alguns d’ells els pots veure a continuació:
[ beneficis comuns ]
PERSPECTIVA
Visió més global i clara
COMUNICACIÓ
Millora la coordinació de l’equip
AGILITAT
Millora l’eficàcia en les decisions
[ beneficis emprenedoria ]
ORDENAR
Explorar, descobrir i ordenar la idea
PRIORITZAR
Horitzó més clar i identificar prioritats
POTENCIAL
Solidesa i ampliar l’oportunitat
[ beneficis organitzacions ]
CONSOLIDACIÓ
Identificar millores locals i globals
ESTRATÈGIA
Claredat en l’execució i seguiment
INNOVACIÓ
Innovar en el model de negoci
[ beneficis catalitzadors ]
ORIENTACIONS
Més eficàcia en les orientacions
SEGUIMENT
Facilita el seguiment dels projectes
VALORACIÓ
Major fiabilitat en l’anàlisi i valoració
Diferenciació
Treballar amb el Model de Negoci SCOPE aporta diversos elements diferencials que potencien, encara més, els beneficis de treballar en clau de model de negoci. Aquests són els quatre elements diferencials i més avall te’ls explico:
ORIENTACIÓ A CLIENT
GESTIÓ ESTRATÈGICA
ALINEAMENT
COL·LABORACIÓ
- Potencia l’orientació a client gràcies al component “Beneficis” per representar de manera explícita el valor que aportem als clients.
- Permet gestió estratègica gràcies als components del bloc “Únic” per gestionar l’avantatge competitiu.
- Facilita l’alineament i coherència gràcies a posar en comú tant els fonaments del projecte, com la lògica de negoci i l’avantatge competitiu.
- Fomenta la col·laboració gràcies al component “Aliances”, que està distribuït de manera transversal per identificar allà on ens aporta valor cada col·laboració.
Així doncs, la naturalesa de la informació que permet representar l’SCOPE així com també la manera com aquesta queda organitzada, fa que sigui molt més complert i, al mateix temps, molt més intuïtiu d’interpretar.
+ COMPLERT
+ INTUÏTIU
Origen
Qui escriu aquestes línies, un servidor, vaig crear el Model de Negoci SCOPE entre el 2010 i el 2011, de manera espontània i no buscada. Em dic Jordi Puigdellívol i el 2009 vaig crear SHERPA.cat des d’on ajudo a organitzacions a millorar els seus resultats a través de la innovació i l’estratègia.
El 2008 vaig tenir la sort de conèixer el Business Model Canvas mentre estudiava l’Executive MBA del IESE. Fou gràcies a la Júlia Prats, professora d’Entrepreneurship. Em vaig enamorar d’aquesta eina tan visual i pràctica. L’any següent vaig arrancar SHERPA.cat i aquells primers anys estava 100% focalitzat a assessorar startups, de manera que utilitzava el “canvas” intensament.
El 2010 i 2011 van ser uns anys súper-intensos, assessorant diverses dotzenes de projectes emprenedors i startups, moltes d’ells simultàniament. Per fer millor la meva feina d’acompanyar i assessorar, tenia representat el “canvas” de cada startup. Però sovint, necessitava afegir-hi altra informació clau, per comprendre bé el seu model de negoci, i ajudar-los millor. Així que anava afegint altres blocs d’informació ad-hoc.
Aquella època, també, vaig començar a fer recerca acadèmica pel meu compte, sobre innovació i models de negoci. I vaig veure que alguns autors, en el seu concepte de model de negoci, ja hi havien inclòs alguna de la informació que jo havia afegit intuïtivament a sobre del “canvas”.
Amb el temps, vaig veure que bona part d’aquesta informació era comuna en molts projectes emprenedors. Per això, em vaig decidir a endreçar-la i representar-la de manera més ordenada i útil. I així fou com al llarg de 2011 vaig publicar el Model de Negoci SCOPE, perquè molts altres emprenedors i empreses se’n poguessin beneficiar.